24. března 2007

1. den korektorem

Ať už tomu osud chtěl, nebo ne, povedlo se mi obsadit jednu z nabízených posic externího korektora v LN. Začalo to inserátem, který v Lidovkách otiskovali během února, pokračovalo na poslední chvíli odeslaným (strukturovaným) životopisem a skončilo ... ne, ještě to, doufám, neskončilo.

"Přijímací řízení" mělo podobu testu, tří opravdových článků ve stadiu před korekturou. Tu jsme měli provést my, uchazeči o místo. Ani jsem si to po sobě nestihl přečíst, očividně to však stačilo. Dostal jsem totiž pozvánku na školení do redakčního systému LN. Toho jsem se zúčastnil minulý pátek a tento čtvrtek už jsem vesele naběhl do korektorny.

Po vzoru ostatních, stálejších jsem dostal přidělených svých 5 šves... totiž stránek. Včetně té první a poslední, na premiérový den docela velká zodpovědnost, říkám si. Aspoň první stranu, tzv. titulku, po mě pro jistotu přečetl a upravil "šéfkorektor". Ono se to nezdá, od 15 do 19, to jsou 4 hodiny na 5 stran, zdánlivě dost času. Ovšem zátěž je ze začátku téměř nulová, po chvíli začíná zvolna růst, aby (pravá věta vedlejší) ke konci, kdy většina redaktorů svůj článek už opravdu dokončí, div nepřekračovala únosnou míru. To už pak člověk ani moc nevnímá, o čem ten článek vlastně je (ale třeba že Verner skončil na ME "těsně pod stupni vítězů", to jsem se mj. při opravování dozvěděl :).

Jestli mě něco překvapilo, pak větší množství nejednoznačností, než by jeden čekal. A nejhorší na tom je, že to po vás už zpravidla nikdo nečte, až potom čtenáři, a že si za svým rozhodnutím, byť byste ho třeba rádi nechali na někom jiném, musíte stát. Kdybych měl vlastní noviny, tak by mě to i bavilo, stát si za něčím, co nemá úplně jednotný výklad. Ale takhle? Není to prostě snadné ...

Protože je nás teď na post externího korektora víc, budou se jednotlivé směny domlouvat vždycky na další týden nanovo. O svém dalším nasazení bych se tedy měl dozvědět v pondělí. Tehdy si snad už taky stačím zařídit živnostenský list, potřebný k vykonávání této činnosti, avšak pro mě nepříliš výhodný. No, nedá se nic dělat.

(Já se omlouvám, nějak jsem pozbyl schopnosti psát souvisle; snad jen dočasně.)

11 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

No wow, tak to gratuluju!!! I když máš pravdu, že ta zodpovědnost je dost děsivá, člověk by byl asi klidnější, kdyby nad ním bděl ještě nějaký "senior corrector" nebo tak něco. Moh' bys dát k dobru nějaké drby - třeba kolik chyb tak ti novináři nadělají atp. (i když to by mohlo být pro tebe jako nováčka nebezpečný ...)

filuta řekl(a)...

čta první den rektorem, asi bych také potřeboval zkorigovat, jinak držím palce a pečlivě formuluji slova obdivu (ale noviny číst nezačnu)

kristinka řekl(a)...

no juj, to gratuluju! snad te to bude bavit! ;)

Anonymní řekl(a)...

Já jsem nedávno na stole našel pohozené noviny a jen při letmém nahlédnutí jsem si všiml dvou gramatických zvěrstev (už si nepamatuju, jakých přesně). A to už zřejmě bylo po zásahu korektora, takže o tom, kolik chyb tam nadělali novináři původně, bych si žádné iluze nedělal :) Nemluvě o faktických chybách, ale na to nepomůže ani svěcená voda, natož korektor.

Jinak taky blahopřeju, a ta odpovědnost má i svou dobrou stránku - jemnými významovými posuny můžeš nenápadně ovlivňovat masy :)

Anonymní řekl(a)...

Zrada! Jak to, že tu není komentář co jsem psala včera??? No nic, nebudu se opakovat, jen... Gratuluju! :-)

Ptáče řekl(a)...

tak dej vědět, jak to dopadlo s živnostenským listem, to má potenciál na pěkně veselou historku:)))

dudek řekl(a)...

Děkuju vám hromadně za gratulace. :)

chloé: ad "senior corrector" - přesně tak; ono to pravděpodobně ještě nakonec prochází pod očima layoutéra, prej po mně ještě opravoval nějaký jednopísmenný předložky na konci řádku (i když nevim, proč bych je tam nechával, těch si přece při čtení všimnu, ne?).
Kolik chyb nadělaj? No, jak kdo. :) Někdo si to po sobě třeba ani neprojede takovym "spell checkerem", kterej odhaluje překlepy. Ony ty chyby jsou spíš drobnější, ale o to obtížnější na povšimnutí. Ze všeho nejvíc jsem opravoval interpunkci, to bezpochyby (ale pochybnosti jsem občas měl :)).

filuta: hehe :) (Korektor podle vzoru kolegáček, ne? ;) (internal)

kristinka: Ale jo, bavit mě to bude, tohle já jsem vlastně vždycky chtěl dělat. Jen se do toho trochu dostat. :)

honza: "nedávno na stole našel pohozené noviny a jen při letmém nahlédnutí jsem si všiml dvou gramatických zvěrstev" - :) no, ony Lidovky jsou známý tim, že píšou bez chyb. :)
"na to nepomůže ani svěcená voda, natož korektor" - :) no, jako korektoři bychom se měli všímat i těch faktickejch chyb, pokud to je v našich možnostech ...
"jemnými významovými posuny můžeš nenápadně ovlivňovat masy" - k tomu mě už naváděli snad všichni. :))

teke: "Jak to, že tu není komentář co jsem psala včera???" - :/ (To nevim ... doufam, že to neni tim blogem.)

ptáče: :) O. K., jenom ještě trochu vyčkávám, někdy dneska nebo zítra by totiž (právě) v Lidovkách mělo vyjít něco o přivydělávání studentů, takže si chci zkontrolovat, jestli tam třeba po mně potom nebudou chtít minimální daň větší, než na kolik bych si za ten rok přišel ...

Anonymní řekl(a)...

Ahoj, Dudku, prosím Tě, dá se taková práce vykonávat na "vedlejšák"? Myslím tím, kolik dnů v týdnu opravuješ a kolik hodin Ti to asi zabere?

dudek řekl(a)...

To všechno záleží na domluvě.

Anonymní řekl(a)...

Pozdě, ale přece: v úvodním textu je pěkná hrubka: po mě (má být po mně!) to ještě přečetl šéfkorektor...

korektorka S.

dudek řekl(a)...

No konečně si toho někdo všimnul! :) *thumbs up*