11. ledna 2012

Život v přebytku

Tak si tak vycházím z Tesca, v rukou dvě tašky plné výlučně "nezbytných" potravin, a přemýšlím, s čím si vystačili třeba před sto lety na vesnici. A netřeba chodit daleko do nepřetržitě hladovějící Afriky, vybavil se mi normální český venkov. A jak babička (Němcové) vítala návštěvy chlebem a solí. Časy se sice mění, ale potřeba jíst by měla být přece srovnatelná. A nikomu tehdy nevadilo, že má na talíři dva tři dny totéž, že nemá na výběr z šesti druhů dietních jogurtů nebo že mu pult se sýry od nového roku začali zavírat už v deset večer*. A žilo se jim dobře. Možnosti nové doby jsou znepokojivě rozmazlující.

*tím si svého největšího odběratele dost popudili

5 komentářů:

Jehlan řekl(a)...

Možná, ale pokud dnešní člověk ty možnosti má, proč jich nevyužít? Jsem si jistý, že většina z nás by se - ač s mrmláním (jako nejmenovaný velkoodběratel sýra) - s tím dokázala bez výraznějších problémů vyrovnat.

dudek řekl(a)...

"proč jich nevyužít?" - protože to kazí charakter. ;)

Jehlan řekl(a)...

Hehe, tak to doufám, že se z našeho pana Velkoodběratele tím, že mu uzmuli možnost koupit si sýr po desáté večerní, stal o něco lepší člověk ;)

Jinak tou věcí, s níž by se snad většina dokázala vyrovnat, měla být ztráta některé z oněch rozmazlujících vymožeností. Jsem se nechal nějak unést a zapomněl jsem to napsat.

dudek řekl(a)...

Noo... lepší člověk se z něj stane, až ho to přestane štvát. :)

A s těma vymoženostma já jsem to pochopil, ale tvůj názor nesdílim. Myslim, že by lidi byli schopný vyjít do ulic. Když jde o jejich pohodlí, demonstrace hned visí ve vzduchu. (Čimž se od nich ale nechci nějak oddělovat, vim, že jsem taky jeden z nich.)

Jehlan řekl(a)...

Já nevím, záleží na tom, jak důležitá by ta vymoženost byla. Co všechno by ti museli udělat, abys vyšel do ulic? Mně z věcí na podobné úrovní nepohodlí, které jsi jmenoval, asi hodně.
A čím je většinou demonstrace než kolektivním mrmláním na čerstvém vduchu, jež stejně nic nezmění (omlouvám se, jestli jsem ztratil víru v sílu lidu v ulicích, ale žádná demonstrace mne u nás zatím nepřesvědčila o opaku)?
Prostě si myslím, že pokud by to nebylo něco hodně závažného (jako že ti třeba stát vypne teplou vodu nebo elektřinu), všichni by nadávali, ale časem by si zvykli.