30. prosince 2007

Napište do commentů aspoň něco, já se jinak budu hrozně bát zavržení

Kromě blobu (říkal jsem si, že tohle slovo na můj blog nikdy nepronikne, ale dokázal jsem se překonat a vpustil ho sem zcela dobrovolně) žily letošní noviny hlavně z "objevení" globálního oteplování. Jako by snad předtím vůbec neexistovalo, najednou je všichni začali komentovat, hystericky před ním varovat nebo je naopak zlehčovat a nakonec převládl názor, že by se s tím mělo asi něco dělat.

Je mi záhadou, proč zrovna letošek se stal takovým ekorokem (návyk z novinové slovotvorby). Dostoupilo snad znečištění ovzduší (a nejen toho) nějakého zlomového bodu? Ne. Jen o něm doposud patrně nikdo nevěděl.
Když se pořádaly monstrkoncerty pateticky volající po záchraně Země, nevyzněly zrovna dvakrát upřímně (překvapivě). Jejich hvězdám navíc bylo vytýkáno jejich neekologické chování v souvislosti s dopravou na místo akce apod. Ale co, říkám si, aspoň se na ten problém poukázalo. Kdyby jednotliví protagonisti necestovali sem, stejně nešetrně by cestovali na jinou akci. Bonusem je, že na téhle zmínili planetu.
Totéž platí třeba pro naše zelené. Že nechodí do práce pěšky, ale zamořují vzduch zplodinami svých aut? Dobře, ale to dělají všichni. A proč by se člověk jejich doporučeními měl přesto řídit, když oni sami je vždy nedodržují? Není přece třeba podřídit se těm lidem – o JEJICH zájem nejde, konat žádá naše planeta! (Hele ho, mnou kritisovaný patos!)

Ehm. Tak teď musím ten článek nějak strašně shodit, abyste ho nebrali úplně vážně... protože si umím představit, kolik lidí mě za něj sepsuje (?) (už tak se zřejmě neujme ten protimasový post, chystaný na nový rok). Ne, vážně, já nejsem žádnej fanatik (přitom tuhle větu mají potřebu říkat zejména fanatici :), jde mi o ten princip. Převést se to dá na leccos. Jen mě prostě napadlo, že není nutné "táhnout příkladem". A taky jsem chtěl zkusit, jestli si dokážu tuhle myšlenku obhájit, když se mi jen mihla hlavou a nepřiměla mě k hlubší úvaze. Tudíž může být veskrze lichá, snad i lišší třináctky. Uvidíme...

Asi začnu na místo závěru vkládat otázky k zamyšlení v jakoukoliv noční či denní dobu. Tentokrát je mi záhadou třicátého dvanáctý (tematicky). Co je to za tvar, "dvanáctý"? Připustíme-li, že je spisovný, nabízí se jen 1., 4. a případně 5. pád. Nejlépe obstojí první (z nich), ale jak si ho vysvětlit? Že by došlo ke kontaminaci vyjádření "třicátý prosinec" a "třicátého prosince"? Pak by ale znělo mnohem logičtěji obě složky prohodit (třicátý dvanáctého), ne?

17 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

V podstatě s tebou souhlasím. Jen jedna námitka: to, že něco ,,dělají všichni" přece není žádná omluva.

Anonymní řekl(a)...

Já v podstatě nesouhlasím (a moje žena též). A v tom ostatním taky. Muahaha.

Anonymní řekl(a)...

BlackCat: Jediná námitka? Děkuju za shovívavost. :)
No, omluva to není, ale podle mě tim pádem neni za co se omlouvat. Když to dělaj všichni.
ka: Děkuju! :P
(A něco k vyvracení neposkytneš?)

Anonymní řekl(a)...

Nepropadej zoufalství, já myslím, že post proti masám by nemusel být špatný.
Jistě, není nutné táhnout příkladem, ale "oni toho mají plnou hubu a stejně se tím neřídí" je zcela neprůstřelná výmluva pro to, abych se proklamovaným neřídil ani já sám.

Anonymní řekl(a)...

Ale jo, myslím, že je to docela sudý - třináctka si tentokrát na své moc nepřijde... Ten princip, kdy někdo něco dělá a něco jinýho hlásí je poměrně nekošér. Jenže to taky dělá každej. Otázka je, jestli se vůbec dá žít tak, aby se to vůbec nedělalo - Jeskyně by to možná spravila.. Ale samozřejmě je to věc míry. Přemíra a nedomíra asi neni dobrá jako nikde. Jen tu míru najít. Co třeba Míra Dušín?
Jinak na "gramaticky nekorektní post propagující vegetariánství" se těším :-) Jen doufám, že se ti tu ten patos moc neuhnízdí...
Jo a co třeba "Třináctého (dne) dvanáctý (měsíc) roku 2007? :-)

Unknown řekl(a)...

I wish I understood your writings... Now go and post something in English, too ;)

Anonymní řekl(a)...

László: Sajnos nem beszélek olyan jó magyarul, hogy magyar verziót írják meg...

Anonymní řekl(a)...

Honza: "zcela neprůstřelná výmluva pro to, abych se proklamovaným neřídil ani já sám" - já nevim, když to je jakoby pro tvoje dobro, tak by nemělo bejt podstatný, co dělá ten, kdo ti to říká, ale ta informace, kterou říká. Když tě třeba vrah bude odrazovat od zabíjení, je ti přece jedno, že on zabíjí (pokud se teda nestaneš obětí). Pro tebe je důležitý to varování, že zabíjet nemáš ty. Nebo je ta myšlenka scestná?

ajchlinka: "myslím, že je to docela sudý" - :)
"gramaticky nekorektní post" - takovej se očekává? Tak to abych se snažil... :)
"a co třeba "Třináctého (dne) dvanáctý (měsíc) roku 2007?" - no tak to je, ale já se snažim přijít na to, proč. :)

Laci: Sure, I will write something especially for you. ;) (You have a blogger account, too?)
Btw, what does ajchlinka write? Something about writing in Hungarian? :)

Anonymní řekl(a)...

Dudek: Ahá, sem já to nedovtipná
Ale mohl bys napsat třeba nějakej post i maďarsky :-))

Anonymní řekl(a)...

No omluva to není, protože se tím omlouvat nemůžeš a pokud chceš drancovat planetu, tak vzhůru do toho. Já se této činnosti zdržím.

dudek řekl(a)...

Asi tak. :)

Anonymní řekl(a)...

Ale já taky! (Dám si příště pozor, abych nepoužíval první osobu, když mluvím obecně. :) Jenže spousta lidí uvažuje tak, že když se nebudou řídit tím, čím se ten, kdo to hlásá, neřídí sám, je to jejich morální vítězství.(Udělejte grafický rozbor souvětí. ;)

Anonymní řekl(a)...

A už radši nebudu psát do commentů nic, protože se začínám bát zavržení. :)

dudek řekl(a)...

Ale jo, já to taky beru obecně. :)

Morální vítězství mě teda nenapadlo. Tak jo, no, když to tak cítěj...

Unknown řekl(a)...

ajchlinka: ha van valami kérdésed a magyar nyelvvel kapcsolatban, én szívesen válaszolok :)

dudek: 1, Thx. 2, No, I don't have a blogger account, I have a google one. Somehow I can post comments here with that.

dudek řekl(a)...

I see...

Anonymní řekl(a)...

László: köszi :-)))